الارشيف / ثقافة / بوابة الوفد الالكترونية

مجدي الهواري يستعيد ذكريات 55 إسعاف

الوفد .. كتبت-علياء أحمد

استعاد المخرج مجدي الهواري، ذكريات أول عمل سينمائي من إخراجه، "55اسعاف" ، وذلك عبر حسابه الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات الشهير "إنستجرام ".

وعلق على المنشور قائلاً :"ده ياسيدي أول فيلم اخرج الطريف مع المؤلف احمدعبدالله وأحلى ذكريات الضحك بره وجوه اللوكشن مع الثنائي الفقر احمدحلمي ومحمد سعد وطبعا غاده عادل قبل ماتتشرس طبعا غاده عادل قبل ماتتشرس وحنان بتاعة ايوة ياواد ياولعة ".

وتابع قائلاً: " المهم في اليوم اللي كتبت فيه اللجنة تقريرها في المخرج

.. وطبعا اللجنة اللي كان يرأسها العظيم هيتشكوك السينما المصرية المخرج كمال الشيخ وباقة من اعظم صناع السينما في السلف وكانت من اهم الحاجات اللي حصلتلي في حياتي لما كمال الشيخ شخصيا خرج من فيلمي الاول" 55 سعاف" بعد المشاهدة الاولي قالي فيلمك الأولاني احسن من فيلمي الأولاني ياهواري وطبعا هو قصده فيلم المنزل رقم13 وبدات كل اللجنة تقول كلام مش قادر

ADTECH;loc=300;grp=%5Bgroup%5D

أقوله من كتر حلاوته ".

وأنهى حديثه، قائلاً :"كان فيها المونتير احمد متولي وفيها والكاتب والمخرج حسين حلمي المهندس قالي استخدامك للتقنيات الحديثة في شغلك والسيطرة علي أدواتك مش ممكن نقول ان ده فيلمك الاول !! وبراڤو انا معرفش اعمل فيلم زي ده دلوقتي وكتيرواحتفظت بالتقرير ده لحد النهارده علشان الأحفاد وعنها ومن يوميها بداءت اتغر ".

تابع الخبر من المصدر

قد تقرأ أيضا